INTERREGION JIČÍN - křížem krážem regionemVLAKREGION JIČÍN - po kolejích Českého ráje a mnohem dál

PRVNÍ OKRUH MALOSKALSKEM

Maloskalsko patří k jedněm z nejhezčích a nejzajímavějších oblastí Interregionu, ostatně jako všechny jeho oblasti :-). Tento výlet nám ukáže přírodní a historické krásy na západní straně údolí Jizery.

Náš výlet začíná jako obvykle na železniční zastávce Malá Skála na trati Turnov-Stará Paka. Od zastávky nás k hlavnímu rozcestníku U kapličky vede asi 300 metrů zelená turistická značka. Sejdeme tedy uličkou od nádraží kolem místního hotelu a na křižovatce se dáme vpravo k rozcestníku, který se nachází kousek od nás pod košatým stromem u kapličky. Odsud vede velké množství turisticky značených cest do překrásné okolní přírody. My zvolíme modrou značku směrem k Drábovně, po které se budeme vracet asi 100 metrů zpět na křižovatku a odsud vpravo po mostě přes řeku Jizeru. Pozor! nyní na konci mostu musíme překročit rušnou silnici a vydat se po schůdkách do svahu na místní komunikaci. Silnice pomalu stoupá vzhůru a my asi 300 metrů s ní.Frýdštejn
Hrad Frýdštejn
Následuje odbočení vpravo do svahu po cestě podél zdejšího penzionu. Nyní začíná těžké asi 2km stoupání na vrchol hřebenu nad námi. Cesta přechází na lesní pěšinu a míří po úbočí vzhůru - asi v polovině se nachází lavička, na které si můžeme odpočinout. Po 1 km se dostaneme z lesa mezi několik chat. Zde přejdeme přes asfaltovou silnici, která značí, že nejhorší stoupání máme za sebou. Ze silnice odbočíme opět do lesa (pumpa s krásně studenou vodou, což v parných dnech není opravdu k zahození) a stoupáme již mírněji do kopce k rozcestníku na vrcholu. Zde se modrá napojuje na červenou turistickou značku (Zlatá stezka Českého ráje). Chceme-li si prohlédnout místo zvané Drábovna odbočíme vlevo a pokračujeme asi 0,5 km lesem po hřebenu směrem na Turnov(3km). Jedná se o skalní plošinu, na které se původně nacházel dřevěný hrádek (místo špatně přístupné a místy i nebezpečné). Po shlédnutí Drábovny se opět musíme vrátit k rozcestníku a pokračujeme po hřebeni směrem k obci Vodňany a na Frýdštejn. Červená značka nás vede krásným borovým lesem vesměs po rovině lesní cestou až na okraj tohoto hřebene. Osud se nám mezi stromy okrývají nádherné pohledy jak do údolí Malé Skály se Suchými Skalami v pozadí, tak i na zříceninu hradu Frýdštejn. Cesta odsud klesá a vychází z lesa k rozcestníku. Od rozcestí odbočíme vlevo po asfaltové silničce a již se před námi objevují domky obce Vodňany. V obci přicházíme k dalšímu rozcestí a k naší červené značce se napojuje modrá turistická značka z Turnova a společně s ní pokračujeme směrem k Frýdštejnu. Po mírném stoupání se před námi vynoří obec Frýdštejn se zříceninou stejnojmenného hradu nad ní.

Cidlina - Kozlov
Výhled ze Zahrádky
V obci dojdeme až k hlavní silnici ke kapličce a na staletém stromu najdeme rozcestník, který nás informuje, že ke hradu máme ujít ještě asi 300 metrů. Opět přejdeme na asfaltovou silničku a ta nás dovede až ke hradní bráně hradu Frýdštejn. Po prohlídce hradu pokračujeme dál po červeném značení. Po asi 100 metrech se od nás odpojuje modrá značka, který stoupá na Kopaninu, ale my začínáme pomalu klesat po hřebeni směrem k Panteonu. Po cestě míjíme zajímavé skalní útvary a do kraje se nám naskýtají pohledy na Kopaninu, Malou Skálu, Suché Skály či v dáli pohled na Krkonoše. Po hřbetu postupně procházíme pod romantickými zříceninami Panteonu (Vranov) až k bráně, kterou můžeme do hradu vstoupit. Od odbočky k bráně hradu je možné pokračovat stále rovně po pěšině vyhlídkovým značením až na okraj ostrohu, kde cesta přechází na pěšinu, která kličkuje mezi skalisky až na samý okraj celého výběžku. Zde na osamocené skále se nachází překrásná vyhlídka nazvaná zahrádka, do záhybu údolí Jizery, na Malou Skálu s celým jeho panoramatem. Přístup je trochu krkolomný a i trochu nebezpečný, ale vyhlídka opravdu stojí za to. Poté nám již nezbývá než se vrátit zpět a po červené turistické značce sejít dolů do Malé Skály a podél řeky a po mostě se dostat k vlakovému nádraží. V obci je pak spousta možností k občerstvení - hlavně v letním období. :-)

MAPA VÝLETU

Mapa výletu

OBECNÉ INFORMACE

INTERREGION JIČÍN - soukromé turistické stránky.
Vznik stránek: 28. dubna 1999. Uvedení do provozu: 6.srpna 1999.

Autoři projektu Interregion: Lukáš Prýmek, Martin Vaistauer

Technická spolupráce: Jaroslav Runčík

E-mail: njorloj@outlook.cz
Na stránkách se neprovádí redakční, jazyková ani jiná korektura. Děkujeme všem, kteří nás podporují v naší činnosti, dopisují, zasílají informace, echa, čtou naše stránky...

Pokud není uvedeno jinak (není uveden autor či zdroj), tak obsah webových stránek náleží autorům Interregionu Jičín.
Veškerý obsah stránek patřící autorům Interregionu Jičín podléhá licenci:
Creative Commons: Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika